Wstęp – elastyczność zatrudnienia to konieczność w ochronie zdrowia
Placówki medyczne coraz częściej korzystają z różnych form współpracy z personelem – nie tylko umów o pracę. Wynika to z potrzeb zarówno samych medyków, którzy pracują jednocześnie w kilku miejscach, jak i podmiotów leczniczych, które chcą zapewnić należytą obsadę a często najlepszych specjalistów dla swoich pacjentów, choćby na kilka godzin w tygodniu czy nawet miesiącu.
Popularne są zarówno umowy o pracę, kontrakty B2B (tzn. między przedsiębiorcami – gdy obie strony umowy prowadzą działalność gospodarczą), jak i umowy cywilnoprawne, gdy medyk nie prowadzi działalności (i jest np. zatrudniony na umowę o pracę w innym szpitalu / przychodni). W ten sposób medycy mogą np. pełnić dyżury w kilku placówkach.
Bez względu na formę – ważne jest jedno: umowa z medykiem musi być dobrze i mądrze skonstruowana. Nasza Kancelaria zapewnia kompleksową pomoc w tym temacie.
Ten wpis dedykowany jest przede wszystkim umowie – kontraktowi z lekarzem, ale wiele spostrzeżeń można odnieść z powodzeniem do pozostałych zawodów medycznych.
Jakie są najczęstsze formy współpracy z lekarzem?
- Umowa o pracę dla lekarza – daje lekarzowi ochronę z Kodeksu pracy i wymaga spełnienia wielu obowiązków przez pracodawcę. Pracodawca musi przestrzegać norm czasu pracy, rozliczać przepracowane nadgodziny, udzielać płatnego urlopu wypoczynkowego, wypłacać wynagrodzenie w okresie choroby itd.)
- Umowa zlecenia dla lekarza – jest możliwa i uzasadniona w przypadku prostych, wyraźnie określonych świadczeń. Sprawdza się również w sytuacji, gdy lekarz jest zatrudniony w innej placówce na umowę o pracę i nie prowadzi działalności gospodarczej.
- Kontrakt lekarski B2B (umowa o świadczenie usług) – elastyczna i chętnie wybierana przez lekarzy, ale wymaga ostrożności zarówno lekarza jak i placówki medycznej.
Wybór formy zależy m.in. od organizacji pracy, wymiaru godzin, oczekiwań obu stron i rodzaju podmiotu leczniczego.
Na co zwrócić uwagę przy tworzeniu umowy z lekarzem
To prawda, że umowy konstruujemy na złe czasy (niektórzy idą dalej, mówiąc, że „na czas wojny”), dlatego warto dobrze określić:
- Obowiązki stron – ważny jest precyzyjnie określony zakres świadczeń, miejsce i dokładny czas ich udzielania. Z punktu widzenia lekarza istotne mogą być urządzenia diagnostyczne, które będzie miał do swojej dyspozycji i dostępny sprzęt.
- Odpowiedzialność za błędy medyczne – czy lekarz działa samodzielnie, czy pod nadzorem placówki, czy odpowiedzialność jest pełna, czy ograniczona. Co bardzo ważne – odpowiedzialność istotnie różni się w przypadku umowy o pracę i kontraktu (umowy B2B).
- Zasady zastępstw, dyżurów, rozliczania godzin i nadgodzin.
- Klauzule poufności, zakaz konkurencji, zasady korzystania z dokumentacji medycznej.
- Uregulowanie kwestii RODO i dostępu do danych pacjentów.
Ryzyka źle skonstruowanej umowy – czego unikać
Klauzule sprzeczne z przepisami lub wewnętrzną organizacją pracy – zasady udzielania świadczeń medycznych regulowane są m.in. ustawą o działalności leczniczej, jeżeli w ustawie znajdą się zapisy sprzeczne z prawem, będą one nieważne.
Pozorne „B2B”, które faktycznie spełnia cechy stosunku pracy – występuje tu poważne ryzyko kontroli ZUS i inspekcji pracy. Najpoważniejszą konsekwencją takiej sytuacji jest powstanie zaległości w opłacaniu składek ZUS – w tym wypadku płatnikiem składek jest placówka medyczna i to ona ponosi konsekwencje powstania zaległości, oprócz tego pojawia się problem niewykorzystanych urlopów, nadgodzin itd.
Brak klauzul zabezpieczających interesy placówki (np. w razie błędu lekarskiego lub nagłego rozwiązania współpracy).
Niejasne a często sprzeczne warunki wynagrodzenia lub rozliczeń – źródło późniejszych sporów.
Jak możemy pomóc – umowy dopasowane do realiów
Oferujemy kompleksowe wsparcie w zakresie przygotowania i analizy umów o pracę, umów zlecenia oraz kontraktów z lekarzami i innym personelem medycznym. Uwzględniamy specyfikę danej placówki oraz przepisów regulujących sektor ochrony zdrowia.
Doradzamy, która forma współpracy będzie najbezpieczniejsza prawnie i organizacyjnie. Pomagamy również w sytuacjach spornych – podczas kontroli (np. PIP, ZUS), przy rozwiązywaniu umów czy w przypadku roszczeń pracowników lub lekarzy kontraktowych.
Podsumowanie – dobra umowa to spokój obu stron
Zatrudnienie lekarza to nie tylko kwestia organizacyjna – to realna odpowiedzialność prawna, finansowa i wizerunkowa. Dlatego nie warto ryzykować współpracy opartej na nieprecyzyjnych, przypadkowych zapisach.
Zadbaj o zgodność umowy z przepisami, przejrzystość wzajemnych oczekiwań i skuteczne zabezpieczenie interesów placówki. Jeśli potrzebujesz wsparcia – przygotujemy lub przeanalizujemy umowę, która działa w praktyce, nie tylko na papierze.