Jak otworzyć gabinet logopedyczny z NFZ?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Anna Orłowska

Anna Orłowska

Radca prawny

Otwarcie gabinetu logopedycznego z Narodowym Funduszem Zdrowia (NFZ) to dla wielu specjalistów w dziedzinie logopedii korzystna i bezpieczna perspektywa. Dostęp do świadczeń finansowanych przez NFZ przyciąga pacjentów poszukujących wsparcia logopedycznego.

 

Kto może otworzyć gabinet logopedyczny z NFZ?

Przede wszystkim, otwarcie gabinetu logopedycznego z dostępem do finansowania NFZ wymaga posiadania odpowiednich kwalifikacji i uprawnień. Osoba decydująca się na ten krok powinna być wykwalifikowanym logopedą – posiadać tytuł specjalisty w dziedzinie neurologopedii lub surdologopedii / ukończyć studia wyższe w zakresie logopedii, uzyskując tytuł magistra lub licencjata / ukończyć studia wyższe i studia podyplomowe z zakresu logopedii.

Kontrakt z NFZ w zakresie porad logopedycznych może zawrzeć zarówno osoba indywidualna prowadząca gabinet w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, jak i placówka służby zdrowia (publiczna lub niepubliczna). Warto również mieć zresztą na względzie, że prowadzenie gabinetu logopedycznego to nie tylko praca z pacjentami, ale także aspekty związane z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej.

Jak otworzyć gabinet logopedyczny z NFZ? Omawiam to w dalszej części tekstu.

 

Jak otworzyć gabinet logopedyczny krok po kroku

KROK 1: to oczywiście założenie działalności gospodarczej. Dziś jest to niezwykle proste – wypełniając formularz CEIDG – 1 możesz zarejestrować firmę przez Internet albo w urzędzie gminy.

 

KROK 2: decyzja o formie prowadzenia gabinetu logopedycznego – gabinet może być prowadzony w formie stacjonarnej – wówczas konieczne jest posiadanie lokalu bądź w formie mobilnej – kiedy logopeda dojeżdża do pacjenta. Z uwagi na wymogi NFZ co do wykorzystywanych podczas terapii pomocy dydaktycznych, nie ma możliwości zawarcia umowy z NFZ dla świadczeń logopedycznych w gabinecie mobilnym.

 

KROK 3: wyposażenie gabinetu – warunkiem realizacji świadczeń na podstawie kontraktu z NFZ jest posiadanie w gabinecie odpowiedniego sprzętu i aparatury medycznej. Chodzi tu m.in. o: testy do badania mowy i języka; odtwarzacz materiałów multimedialnych; lustro logopedyczne; gry dydaktyczne; pomoce logopedyczne do rozwoju i ćwiczeń funkcji słuchowych; pomoce logopedyczne do prowadzenia terapii zaburzeń mowy i języka dostosowane do wieku pacjentów, w tym gry dydaktyczne, puzzle, plansze rysunkowe, materiały wyrazowo-obrazkowe do utrwalania poprawnej wymowy.

 

KROK 4: wpis do rejestru podmiotów i praktyk wykonujących działalność leczniczą – RPWDL oraz rejestracja profilu świadczeniodawcy we właściwym oddziale wojewódzkim NFZ (OW NFZ).

 

KROK 5: to złożenie oferty do OW NFZ, na którego obszarze znajduje się gabinet. Jest to możliwe wyłącznie, gdy ten oddział ogłosi konkurs dla świadczeniodawców – bez konkursu Twoja oferta nie zostanie w ogóle rozpatrzona. Informacje o aktualnych konkursach ofert znaleźć można w Ogólnopolskim Publikatorze Informacji o Postępowaniach.

 

Musisz pamiętać, że po zawarciu umowy z NFZ konieczne jest wprowadzenie i korzystanie z harmonogramu czasu pracy – w czasie zarezerwowanym dla pacjentów korzystających ze świadczeń refundowanych nie ma możliwości przyjmowania pacjentów prywatnych.

 

Wymogi Sanepidu dla gabinetu logopedycznego

Bezpieczeństwo pacjentów to priorytet, dlatego istnieje szereg wymogów dotyczących gabinetów logopedycznych Toruń. Przestrzeganie zasad higieny, norm sanitarnych oraz właściwe wyposażenie gabinetu są kluczowe. Jeśli przyjmiemy, że logopeda w gabinecie prowadzi działalność leczniczą, to obowiązują go względnie surowe wymogi związane ze świadczeniami zdrowotnymi, powinien posiadać w gabinecie m.in. umywalkę, łatwo zmywalne meble i podłogę, łazienkę dla pacjentów, pomieszczenie czystościowe, preparaty dezynfekcyjne, sterylizator / umowę na sterylizację.

Sprawdź także wymogi Sanepidu dla prywatnego gabinetu lekarskiego.

 

Usługi Logopedyczne PKD – czy kod jest Wymagany?

Przy otwieraniu gabinetu logopedycznego ważne jest przypisanie odpowiedniego kodu PKD (Polskiej Klasyfikacji Działalności), który dokładnie określi rodzaj świadczonych usług. Odpowiedni kod ułatwi identyfikację specjalizacji gabinetu logopedycznego, zarówno dla NFZ, jak i potencjalnych pacjentów. PKD odpowiednie dla gabinetów logopedycznych to 86.90 E „Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana”.

Zdarza się jednak, że logopedzi pracują pod PKD 85.60.Z – działalność wspomagająca edukację, 85.59.B – pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Ocena, które PKD jest najwłaściwsze, zależy od konkretnej sytuacji, natomiast z pewnością z punktu widzenia kontraktu z NFZ odpowiedniejsze jest PKD 86.90 E.

 

Podsumowanie

Otwarcie gabinetu logopedycznego z dostępem do finansowania NFZ to wyjątkowa szansa dla logopedów, którzy pragną wspierać pacjentów na różnych etapach terapii. Jednak proces ten wymaga skrupulatnej pracy, znajomości przepisów prawa oraz spełnienia wielu wymogów formalnych. Przeczytaj również wpis na temat, jak założyć przychodnię lekarską.

Już wiesz, jak otworzyć gabinet logopedyczny Toruń. Jeśli jednak masz wątpliwości na ten temat, współpraca z prawnikiem specjalizującym się w dziedzinie prawa medycznego może okazać się kluczowa dla sukcesu tego przedsięwzięcia.

Zapisz się na newsletter i odbierz Ebook

„Jak zabezpieczyć rodzinę i majątek, czyli 6 powodów żeby przekształcić firmę w spółkę”

Korzystając z naszej strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Kontynuując przeglądanie tej strony akceptujesz naszą Politykę Prywatności.